piątek, 27 maja 2016

Czytniki ebooków – co to takiego i jaki wybrałam dla siebie



Było już o e-książkach, to teraz czas na post o e-czytnikach. Czym są? Czym się różnią? Jaki wybrać dla siebie? Postaram się odpowiedzieć na te pytania i, jeśli to możliwie, pomóc Wam w podjęciu decyzji.


Definicja


Czytnik książek elektronicznych (też: czytnik e-książek, czytnik ebooków, e-czytnik; z ang. e-book reader) – urządzenie (lub oprogramowanie) przeznaczone do wyświetlania i dogodnego czytania tekstów zapisanych w formie cyfrowej np. ebooków, e-gazet itp.

W przypadku urządzenia cyfrowego, jest ono wyposażone w wyświetlacz, zrealizowany najczęściej w technologii papieru elektronicznego oraz pamięć wewnętrzną. Program przeznaczony do czytania książek elektronicznych korzysta z wyświetlacza i pamięci urządzenia, na którym jest zainstalowany.

E-czytnik umożliwia nie tylko czytanie e-booków czy e-gazet, ale wszelkiego rodzaju plików tekstowych (i często graficznych) w przynajmniej jednym (najczęściej wielu) z formatów, takich jak: TXT, EPUB, Mobipocket (PRC/MOBI/AZW), FB2, HTML, PDF, RTF, DOC, PDB, DjVu, JPG i innych. (źródło: Wikipedia)

Jakie firmy produkują czytniki?


AmazonKindle: Kindle 7, PaperWhite 3, Voyage, Oasis

Amerykańskie czytniki charakteryzujące się dobrym wykonaniem i prostotą. Mają mało ustawień, meny w języku angielskim (brak polskiego), mało krojów czcionki i obsługują tylko kilka formatów plików (nie obsługują najpopularniejszego formatu EPUB!!!), nie mają żadnego wspomagania obsługi plików PDF.



PocketBook: Touch Lux 3, Ultra, Basic, Aqua

Duży wybór modeli, dobre wykonanie, obsługują najwięcej formatów i wspierają PDF-y. Długi czas pracy na baterii. Można ustawić okładkę jako wygaszacz.



inkBOOK: Onyx, Obsydian

Czytniki działające na Androidzie, ale nie mają wiele wspólnego z tabletami. Android ma jedną wadę – szybko wyczerpuje baterię. Pod wieloma względami przypominają czytniki PoketBooka: dużo ustawień, obsługują dużo formatów i wspierają PDF-y.



Mój czytnik – PocketBook Touch Lux 3


Poszukiwania czytnika idealnego dla mnie zaczęłam od przeglądania ofert na ceneo.pl. Dotychczas nie znałam czytników i nie wiedziałam jakie firmy je produkują. Następnym krokiem było sprawdzenie specyfikacji. Zależało mi na jak najnowszym urządzeniu z najlepszym dostępnym ekranem.



Na rynku jest dostępny sprzęt z ekranami E-Ink Pearl (starszym) i E-Ink Carta (nowszym). Oba są czarno białe i matowe. Ich zadaniem jest imitować papier i nie mączyć wzroku podczas długich godzin czytania. Charakterystyczną cechą tych ekranów jest to, że im więcej światła tym lepiej na nich widać. Trzeba też wiedzieć, że odświeżają się tylko w momencie przekładania strony lub zmiany widoku, więc zużywają dużo mniej energii. Jest to zaleta, ale czasami wada, ponieważ czytniki nie są takie szybki i responsywne jak tablety i smartphony.

Okazuje się, że podświetlenie ekranu w czytniku również jest rzeczą bardzo ważną. W słońcu lub dobrze oświetlonym pomieszczeniu nie ma problemu, ale gdy tylko zacznie się ściemniać, albo zwyczajnie niebo się zachmurzy to tekst na e-papierze nie będzie zbyt dobrze widoczny. Wtedy pomocą przychodzi wbudowany podświetlenie, które wbrew pozorom nie męczy wzroku (o ile jego natężenie zostanie zostanie właściwie ustawione i nie będzie razić w oczy).

Kolejnym ważnym elementem jest ilość obsługiwanych formatów plików. Moim zdaniem im więcej tym lepiej, ponieważ nie trzeba marnować czasu na przerabianie plików w programie Calibre - ebook management (darmowa aplikacja zawierająca bibliotekę, moduł edycji, moduł otwierający pliki EPUB, MOBI, azw3 itp.). Jeśli lubicie czytać PDF-y to ważne jest to, jak sobie dany czytnik z tym formatem poradzi. PocketBooki i inkBOOKi nie mają z tym większych problemów, ale z Amazonem jest już gorzej.

Ostatnim ważnym dla mnie elementem jest dotykowy ekran. Jestem przyzwyczajona do takich ekranów ze smartphonów i nie wyobrażam sobie czytnika, którego trzeba by obsługiwać tylko i wyłącznie za pomocą przycisków fizycznych.

Czytnik PoketBook Touch Lux 3 okazał się strzałem w dziesiątkę. Jest to nowy model wydany w wakacje 2015, ma wszystko to, co jest dla mnie ważne i do tego ma sporo ustawień, duży wybór kroju czcionek, wygląda ładnie i estetycznie… Fajne, że można jako ekran wyłączenia ustawić okładkę czytanej właśnie książki.



Poniżej zamieściłam specyfikację mojego czytnika i zaznaczyłam na kolorowo te elementy, które zostały opisane powyżej. Jeśli też macie ten czytnik, to podzielcie się swoimi wrażeniami i napiszcie, co w nim najbardziej lubicie.

Dane techniczne mojego czytnika

  • Wymiary: 114,6 х 174,4 х 8,3 mm
  • Ekran: E-Ink Carta
  • Podświetlenie: Tak
  • Materiał użyty do budowy ekranu: szkło
  • Odcienie szarości: 16
  • Kolor: Biały, ciemnoszary, czarny
  • Akumulator: Litowo-jonowa, 3,7.V, 1500 mAh; długość pracy baterii do 8000 zmian stron przy wyłączonym przednim podświetleniu
  • Procesor: 1 GHz
  • Pamięć operacyjna: 256 MB
  • Pamięć Flash: 4GB (pojemność pamięci wewnętrznej może różnić się w zależności od konfiguracji urządzenia)
  • Złącze USB: Micro USB
  • Slot SD/MMC: microSD do 32 GB
  • Wyjście audio: Nie
  • Formaty książek elektronicznych: EPUB DRM, EPUB, PDF DRM, PDF, FB2, FB2.ZIP, TXT, DJVU, HTML, DOC, DOCX, RTF, CHM, TCR, PRC (MOBI)
  • Formaty obrazów: JPEG, BMP, PNG, TIFF
  • Waga: 208 g
  • Akcelerometr: Nie
  • Ekran dotykowy: Pojemnościowy wielodotykowy
  • Głośniki: Nie
  • Aparat: Nie
  • Łączność bezprzewodowa: Wi-Fi (802.11 b/g/n)
  • Funkcje dodatkowe: Dropbox, Send-to-PocketBook, PocketBook Sync, ReadRate, PocketNews, Scribble ,Browser, PocketBook Gallery, Notes, Book Store, Calculator, Calendar & Clock, Dictionary, Klondike, Sudoku, Chess
  • Materiał obudowy: Pastic, ‘soft touch’
  • Słowniki: Webster's_1913(Eng-Eng), ABBYY Lingvo®: KD English-German, KD German-English, KD English-Spanish, KD Spanish-English, KD English-French, KD French-English, KD English-Italian, KD Italian-English, KD English-Czech, KD English-Danish, KD English-Dutch, KD English-Greek, KD English-Hungarian, KD English-Latvian, KD English-Lithuanian, KD English-Polish, KD English-Romanian, KD English-Slovak, KD English-Slovenian, KD English-Swedish, KD English-Turkish
  • Producent: PocketBook



Mam nadzieję, że ten post pomoże Wam wybrać czytnik idealny, który spełni wasze oczekiwania i potrzeby.

Miłego czytania!


10 komentarzy :

  1. Ja mam starego Kindle'a. Nie pamiętam jaki to typ, nie ma podświetlenia ekranu ale i tak go uwielbiam. pozwala mi czytać książki wszędzie bez konieczności taszczenia wielkich tomów. Czytnik jest świetnym, ułatwiającym życie wynalazkiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w zupełności. Czytniki ułatwiają życie :)

      Usuń
  2. Ja ubóstwiam mojego Kindelka! Jest poręczny, leciutki jak piórko. Jedynym Jego minusem jest brak podświetlenia przez co w nocy muszę włączać światło no ale któż jest bez wad?

    Pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja długo zastanawiałam się czy chcę podświetlenie czy nie. Na szczęście mój czytnik je ma i nawet często z niego korzystam.

      Usuń
  3. Ja w ogóle nie mam pojęcia o tym sprzęcie. Rozjaśniłaś mi nieco ten obszar.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Właśnie taki był cel tego posta.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Od prawie roku mam Kindle 7 i uwielbiam go w każdym calu. Niesamowicie ułatwia życie, mogę go zabrać wszędzie, mam przy sobie wiele książek, ebooki kupuje się znacznie szybciej i mogę dobierać do niego etui w różnych kolorach :) To taki mój mały niezbędny skarb.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każdy, kto ma czytnik docenia jego zalety i traktuje jak "mały niezbędny skarb". Trudno nie zauważyć jak bardzo ułatwia życie.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  5. Ja mam Kindle, ale starszą wersję. Czytam najczęściej książki tradycyjne, a po te elektroniczne sięgam nieco rzadziej. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki papierowe mają swoje zalety, ale mają też dwie istotne wady: gabaryty i cenę wyższą niż ebooki.
      Pozdrawiam.

      Usuń

Witaj czytelniku! Skoro tutaj dotarłeś, będzie mi miło, jeśli pozostawisz po sobie ślad. Dziękuję za przeczytanie kawałka mych przemyśleń o książkach. Mam nadzieję, że los ponownie kiedyś Cię tu przyśle. Za każdy komentarz serdecznie dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...